تروما یا ضربه شدید در پرندگان

3.9
(10)

پرندگان می‌توانند به راحتی در منزل به خود آسیب برسانند. حال ممکن است این آسیب ناشی از خوردن فلزی سمی تا برخورد به پنجره یا حتی ناشی از فرود پرنده داخل ظرف غذا باشد. به همین جهت، مهم است که در هنگام نگهداری از پرندگانی که توانایی پرواز دارند، مراقبت های لازم را انجام دهید تا از وقوع حوادث تلخ جلوگیری کنید.

تروما یا ضربه شدید در پرندگان

پرندگان پروازی

احتمال آسیب رسیدن به پرندگانی که توانایی پرواز داخل منزل را دارند، بسیار بالاتر است؛ وسایل زیادی داخل خانه وجود دارند که می‌توانند برای آن ها خطرناک واقع شوند.

یکی از مهم ترین وسایلی که باعث آسیب رساندن شدید به پرندگان می‌شود، پنکه سقفی است. ترکیب نگهداری از یک پرنده پروازی و روشن بودن پنکه سقفی نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت. به همین جهت، در صورتی که چنین شرایطی دارید، پیش از بیرون آوردن پرنده خود از قفس پنکه را خاموش کنید.

اما شاید بتوان گفت شایع ترین دلیل آسیب های شدید و تروما ضربه ای در پرندگان، پرواز و برخورد به شیشه پنجره و یا آینه است. توجه داشته باشید که اکثر پرندگان توانایی تشخیص شیشه و آینه را نداشته و در هنگام پرواز به سمت این وسایل، از سرعت خود نمی‌کاهند و در صورت برخورد، ممکن است آسیب های شدیدی از جمله شکستگی منقار یا جمجمه، آسیب مغزی و مرگ را در پی داشته باشد. به همین جهت، در صورتی که پرنده ای در منزل دارید که توانایی پرواز دارد، پیش از بیرون آوردن از قفس پرده ها را بکشید و آینه را نیز با پارچه بپوشانید تا از وقوع چنین حوادث تلخی جلوگیری کنید.

در نهایت، از دیگر حوادث شایع برای پرندگان، فرود آمدن داخل ظروف پخت و پز در آشپزخانه است. سوختگی های شدید و شوک ناشی از آسیب داخلی و درد بعد از این اتفاقات، به طور معمول منجر به از دست رفتن جان پرنده خواهد شد.

از دیگر آسیب های تروماتیک به پرندگان در منزل، می‌توان به برخورد های تصادفی یا له شدن توسط صاحب، لای در گیر کردن و یا برق گرفتگی اشاره کرد.

تروما یا ضربه شدید در پرندگان

مراقب پر های رشد کرده باشید!

در برخی مواقع، ممکن است شما پر های پروازی پرنده خود را نیز چیده باشید اما رشد آن ها سریع تر از حد انتظار بوده و پرنده توانایی پرش بیشتری از قبل پیدا کرده است. در هنگام نگهداری از پرندگان در منزل، توجه داشته باشید که این خطرات مختص آن هایی که توانایی کامل پرواز دارند نیست و مراقبت های لازم جهت پیشگیری از این حوادث را همیشه انجام دهید.

در صورت وقوع این اتفاق چه کنیم؟

در اکثر مواقع، صاحب پرندگان در محلی که حادثه رخ داده حضور دارند و از اتفاقی که افتاده اطلاع دارند اما ممکن است پرنده شما در زمانی که شما داخل منزل نیستید و یا حتی در اتاق دیگری مشغولید، کاری دست خودش بدهد. به همین جهت، از مهم ترین نشانه های اولیه آسیب های تروماتیک این چنینی به افتادگی یک یا هر دو بال ها، ناتوانی در وزن گرفتن روی یک یا هر دو پا، بی حالی شدید و در مواقعی، خون ریزی است. در صورتی که این علائم را مشاهده کردید، نیاز است بدانید که وضعیت اورژانسی بوده و باید هرچه زودتر پرنده خود را به مراکز درمانی دامپزشکی برسانید.

در لیست زیر سعی شده تا تمام علائم خطرناک را جمع بندی کنیم؛ سعی کنید آن ها را به خاطر بسپارید و هر کدام را که مشاهده کردید، در اسرع وقت به دامپزشک پرنده تان اطلاع دهید.

  • بیهوشی یا نزدیک به بیهوشی
  • شکستگی استخوان، یا پارگی روی بافت که باعث بیرون زدن استخوان شده باشد
  • خون ریزی که بند نمی‌آید (به عنوان مثال از منقار، ناخن، پر و غیره)
  • آسیب چشمی شدید مانند بزرگ شدن یا بیرون زدن چشم
  • حمله توسط یک حیوان دیگر
  • ضربه ناشی از برخورد با یک وسیله در حال حرکت
  • سوراخ شدن نقطه ای از بدن
  • هر نوع ضربه به سر
  • پرواز و برخورد با شیشه، آینه یا یک وسیله دیگر
  • پارگی شدید روی نقطه ای از بدن
  • حوادث ایجاد شده توسط صاحب پرنده (مثلا فشار داده شدن پرنده توسط کودکان یا زیر پا ماندن)
  • سوختگی شدید
تروما یا ضربه شدید در پرندگان

در صورتی که پرنده تان هر یک از علائم زیر را پس از برخورد و ضربه های وارده داشت، همان روز به دامپزشک متخصص مراجعه کنید و به هیچ عنوان، مشکل را پشت گوش نیندازید:

  • پف کرده، بی حال و نشستن در کف قفس
  • التهاب و باد کردن مفاصل و یا پاهای پرنده
  • ترجیح به وزن گرفتن روی یک پا و اجتناب از وزن گیری روی دیگری
  • بال افتاده یا بالا گرفته شده
  • تغییر رنگ پوست نواحی که دچار برخورد شده اند

توجه داشته باشید که در هنگام مراجعه شما به دامپزشک متخصص، اولویت اول نجات جان پرنده و اولویت دوم درمان شکستگی ها و زخم های احتمالی است. به همین جهت، در صورتی که این اتفاق برای پرنده شما بیافتد، مهم است تا خود درمانی انجام ندهید و هرچه سریع تر به دامپزشک مراجعه کنید، زیرا بسیاری از پرندگانی که دچار این حوادث می‌شوند به علت استرس وارده ناشی از این اتفاق از دست می‌روند.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

برای ثبت امتیاز، روی ستاره مورد نظر کلیک کنید

میانگین امتیازها 3.9 / 5. تعداد امتیازها : 10

اولین نفری باشید که امتیاز می‌‌دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
×
پیمایش به بالا