تغذیه مرغ مینا

5
(2)

مرغ مینا پرنده ای همه چیزخوار محسوب می‌شود. غذای آن ها در طبیعت از میوه، حشرات، لارو حشرات، دوزیستان، خزندگان، مار های کوچک، تخم دیگر حیوانات، پرنده های کوچک، جوندگان کوچک و یا تغذیه از دورریز ها تشکیل می‌شود. این پرندگان دانه خوار محسوب نمی‌شوند.

مرغ مینا فاقد چینه دان برای ذخیره غذا است. در واقع، این پرندگان دستگاه گوارش کوتاهی داشته و به همین علت، فاصله بین تغدیه و دفع آن ها نسبتا کوتاه است. این امر به این معنا است که مرغ مینای شما، نیاز به دسترسی دائمی به غذا دارد و نباید ساعت های طولانی را بدون غذا سپری کند.

توجه داشته باشید که مرغ مینا، پرنده ای با منقار نرم بوده که غذای خود را نمی‌جود و تکه تکه نمی‌کند، بهم همین علت اطمینان حاصل کنید که غذایشان را تکه تکه کنید که به راحتی بتوانند آن را قورت بدهند.

همچنین، این پرندگان دفع سریع و آبکی دارند و ممکن است رنگدانه های غذایی که خورده اند را نیز داخل مدفوعشان مشاهده کنید.

چگونه بهترین رژیم غذایی را برای مرغ مینا پیدا کنیم؟

بهتر است که تغذیه مرغ مینای خود را با دامپزشک متخصص پرندگان خود در میان بگذارید؛ زیرا لازم است که جیره این پرندگان از مقادیر مناسب کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب کافی تشکیل شده باشد و بسیاری از صاحب پرندگانی که به تازگی سرپرستی مرغ مینای خود را بر عهده گرفته اند، از این امر غافل می‌شوند.

همانند دیگر حیوانات خانگی، ممکن است صاحب مرغ مینا تصور کند که تغذیه مناسبی را در اختیار پرنده خود می‌گذارد؛ اما در بسیاری از مواقع، واقعیت چیز دیگری است. رژیم غذایی نامناسب از مهم ترین دلایل مشکلات سلامت در مرغ مینا است؛ از جمله هموکروماتوز یا بیماری تجمع آهن که در بسیاری از موارد در مرغ مینا اتفاق می‌افتد. وجود مقادیر بالای آهن در جیره غذایی این پرندگان برای سلامتی آن ها مضر بوده و باعث کاهش طول عمر آن ها می‌شود. عارضه هموکروماتوز برگشت ناپذیر است.

تغذیه مرغ مینا

غذای بسته بندی و پلت برای مرغ مینا

شما می‌توانید از پلت برای تغذیه مرغ مینا خود استفاده کنید. پلت، غذایی خشک و کوچک بوده که مواد مغذی لازم برای مرغ مینای شما را شامل می‌شود. اگرچه، حتما مقدار آهن موجود در غذاهای بسته بندی شده را بررسی کنید، زیرا برخی از پلت ها دارای مقادیر بالای آهن بوده که می‌تواند بسیار خطرناک و مضر باشد.

اگرچه که پلت منبع خوبی برای تغذیه مرغ مینا است، اما نباید تنها غذایی باشد که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از میوه و سبزیجات برای تغذیه مرغ مینا

بسیاری از میوه های خرد شده و برخی سبزیجات را می‌توانید در اختیار مرغ مینای خود قرار دهید. اگرچه، پیش از استفاده آن ها را به خوبی شست و شو دهید و در اندازه های کوچک خرد کنید. شما می‌توانید میوه را با پوست آن برای تغذیه مرغ مینا استفاده کنید، زیرا در بسیاری از میوه ها فاکتور های تغذیه ای مهم آن ها در پوستشان قرار گرفته است.

همان طور که توضیح دادیم، حضور میوه در غذای مرغ مینا الزامی است؛ اما تنها از میوه تازه استفاده کنید و از میوه هایی که مقادیر بالای شکر را دارا هستند، دوری کنید. همچنین، از میوه خشک شده و کمپوت نیز استفاده نکنید، زیرا آن ها نیز دارای شکر و آهن زیادی بوده که می‌توانند بسیار مضر باشند.

از جمله بهترین میوه هایی که می‌توانید برای تغذیه مرغ مینای خود استفاده کنید می‌توان سیب، گلابی، طالبی، هلو، انبه و آلو هستند. همچنین، به صورت محدود تر می‌توانید از انگور، انجیر، زردآلو، کشمش و توت فرنگی نیز استفاده کنید.

هنگامی که می‌خواهید از میوه برای تغذیه مرغ مینای خود استفاده کنید، حواستان باشد که تمامی دانه های آن را خارج کنید؛ زیرا دارای ترکیبات سیانید دار هستند که می‌توانند برای مرغ مینای شما بسیار سمی باشند.

سبزیجات نیز می‌توانند منبع خوبی برای تغذیه مرغ مینا باشند. اگرچه میوه نقش مهم تری در تغذیه این پرندگان ایفا می‌کند، اما سبزیجاتی مثل سیب زمینی، برنج پخته، غلات، ذرت و ماکارونی پخته نیز می‌توانند در جیره غذایی مرغ مینا استفاده شوند. حبوبات مانند لوبیا نیز گزینه دیگری برای ایجاد تنوع و تامین پروتئین مرغ مینا هستند.

اگرچه، مراقب باشید که سبزیجات و حبوباتی مثل نخود، لوبیا سبز، سیب زمینی شیرین، و بروکلی، در کنار برخی دیگر از این اعضای این خانواده دارای مقادیر بالای آهن بوده و به همین جهت، نباید از آن ها به صورت روتین روزانه استفاده کرد.

سعی کنید تا میوه ها را در یک ظرف و سبزیجات را در ظرف دیگری قرار دهید تا ببینید که مرغ مینای شما، کدام یک را ترجیح می‌دهد. معمولا به یکی از این دو بیشتر از دیگری علاقه دارند، به همین علت سعی کنید تا از هر دو استفاده کنید.

همچنین، می‌توانید غذاهای جدیدی را که میلی به تغذیه از آن ها نشان نمی‌دهند را به مدت چند روز با محدود کردن بقیه خوراکی های مورد علاقه، در اختیارشان قرار دهید تا به تغذیه از آن ها ترغیب بیشتری نشان دهند. همچنین، از ظرف های تمیز شسته شده با آب و صابون استفاده کنید و غذاهای تر و خیس را به مدت طولانی داخل ظرف نگذارید، زیرا منبع رشد عوامل باکتریایی و قارچی شده و می‌توانند باعث ایجاد بیماری شوند.

تغذیه مرغ مینا

لیست غذاها با مقدار آهن کم:

  • میوه: سیب، گلابی، موز، آناناس، خرما، انجیر، کشمش (شب قبل تا روز بعد داخل آب بمانند و خیس شوند)، انگور، پرتقال، هندوانه
  • سبزیجات: سیب زمینی پخته
  • متفرقه: عدس

لیست غذا ها با مقدار آهن بیشتر:

  • میوه: گیلاس (بدون هسته)، زردآلو، انار، تمشک، گریپ فروت، کیوی، بلوبری، طالبی، انبه، توت فرنگی، هلو، نارگیل
  • سبزیجات: فلفل، خیار، کدو تنبل، کاهو، اسفناج، بروکلی، کدو، کلم، سیب زمینی شیرین، هویج، ذرت
  • متفرقه: نخود، لوبیا، برنج، جوانه ها

دقت داشته باشید که میوه ها و سبزیجاتی که دارای مقادیر بالای شکر هستند برای این پرندگان مضر هستند، بنابراین پیش از استفاده از هر کدام از موارد لیست بالا، به این موضوع نیز دقت داشته باشید

علاوه بر آن، مقادیر بالای ویتامین C نیز باعث کمک به جذب بیشتر آهن می‌شوند؛ به همین جهت، از مصرف بیش از اندازه چنین غذاهایی نیز دوری کنید.

بهتر است تا غذای مینا از ۶۰ درصد پلت، ۳۰ درصد میوه و ۱۰ درصد سبزیجات تشکیل شود.

از دیگر منابع غذایی برای مرغ مینا می‌توان به سینه مرغ بدون نمک و روغن، تخم مرغ و حشرات بسته بندی شده (میل وُرم) اشاره کرد که منبع پروتئین خوبی بوده و بسیاری از این پرندگان نیز با میل و علاقه از آن ها تغذیه می‌کنند.

سخن نهایی

مرغ مینا پرنده ای همه چیز خوار بوده و در جیره غذایی آن ها، نیاز است تا انواع مواد مغذی لازم در اختیارشان قرار گیرد. از غذاهای دارای مقادیر بالای آهن، شکر و ویتامین C دوری کنید و به خاطر بسپارید که تامین آب و غذای پاکیزه و متناسب با نیاز های مرغ مینای خود، به افزایش طول عمر و داشتن زندگی سالم پرنده دوست داشتنی شما کمک شایانی خواهد کرد.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

برای ثبت امتیاز، روی ستاره مورد نظر کلیک کنید

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد امتیازها : 2

اولین نفری باشید که امتیاز می‌‌دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
×
پیمایش به بالا