حمام کردن طوطی

0
(0)

حمام کردن بخش مهمی از روال منظم نظافت طوطی سانان است. اگر روی بدن طوطی شما گرد و غبار، کثیفی و شوره جمع شود، هیچ مشکلی فوری برای سلامتی آن ها ایجاد نمی کند، اما مطمئناً بر وضعیت روحی آنها تأثیر می گذارد.

طوطی های کثیف بیشتر به کندن پر های خود تمایل نشان می دهند که می تواند منجر به از دست دادن پرها و ایجاد زخم های باز شود. خبر خوب این است که می توانید با حمام کردن طوطی خود به طور منظم، از این اتفاق جلوگیری کنید.

حمام کردن طوطی

طوطی من چند وقت یک بار باید حمام کند؟

برخی از صاحبان طوطی ها ممکن است تمایل داشته باشند طوطی خود را هر روز حمام کنند، اما این امر واقعاً ضروری نیست. در واقع، حمام کردن بیش از حد آن ها می تواند منجر به خشکی بیش از حد پوست شود. بسته به کیفیت هوای داخل خانه و سطح فعالیت طوطی تان، احتمالاً می توانید با دو بار حمام کردن در ماه، از نظافت پرنده خود اطمینان حاصل کنید.

البته ممکن است بخواهید آنها را بیشتر حمام کنید و هر هفته یک بار، رقم قابل قبولی برای تعداد دفعات حمام کردن است. اگر در به یاد آوردن تاریخی که باید طوطی خود را تمیز کنید مشکل دارید، روی تقویم یادداشت کنید و آن را روی یخچال بچسبانید.

از موارد مهمی که در حمام کردن طوطی خود باید در نظر داشته باشید، استفاده از آب بدون هیچ گونه مواد شوینده است. اینکه استفاده از شوینده ها حتما باید در موارد ضروری و به تشخیص دامپزشک باشد، چرا که استفاده از آن ها می تواند منجر به خشکی پوست، ایجاد الرژی و محرکی برای پرکنی باشد.

روش حوله

هنگامی که برای حمام کردن طوطی خود آماده شدید، یک پارچه تمیز بردارید و چند ثانیه روی آن آب با دمای ولرم ریخته تا به خوبی مرطوب شود. قبل از استفاده از آن، آب اضافی آن را بچکانید تا طوطی شما بیش از حد خیس نشود. در صورتی می توانید از این روش استفاده کنید که موجب افزایش استرس بیش از حد پرنده خود نشوید و تلاش نکند به شما حمله کند.

حوله را بردارید و به آرامی روی بال ها و بدن آنها بمالید تا زمانی که تمام بدنشان مرطوب شود. شما می توانید با صحبت کردن و استفاده از جملات محبت آمیز در حین کار، به آرامش طوطی خود کمک کنید.

روش اسپری

از طرف دیگر، می توانید طوطی خود را با استفاده از یک بطری اسپری ساده حمام کنید. تنها نیاز است که آن را با آب با دمای ولرم پر کنید، نازل را بچرخانید تا آب را به صورت ذرات ریز درآورد و هر زمان که طوطی تان نیاز به حمام داشت، چند بار روی بدنش آب را اسپری کنید.

این روش معمولاً به خوبی استفاده از حوله یا پارچه طوطی را تمیز نمی کند، اما راهی سریع و آسان برای حمام کردن پرنده تام بدون نیاز به بیرون آوردن آن ها از قفس است.

مهم است که هنگام حمام کردن طوطی خود فقط از آب با دمای ولرم استفاده کنید، زیرا آب داغ می تواند باعث سوختگی بدنشان شود. قبل از استفاده از آب روی بدن طوطی، انگشت خود را زیر آن بگیرید تا ببینید دمایش چقدر است. اگر خیلی گرم یا خیلی سرد به نظر می رسد، بهتر است تا دما را تغییر دهید.

حمام کردن طوطی

حمام کردن در ظرف آب

برخی از طوطی ها به طور طبیعی به آب علاقه دارند و در هر فرصتی به داخل آب می پرند. اگر قبلاً این کار را امتحان نکرده اید، می توانید یک ظرف آب بزرگ برایشان گذاشته و یا سینک را پر از آب کنید و ببینید تمایلی به آب نشان می دهند یا خیر.

همچنین، می‌توانید با پاشیدن مقداری آب روی طوطی خود او را تشویق کنید که داخل آب برود. اگر همه چیز خوب پیش برود، طوطی شما به داخل آپ می پرد و شروع به حمام کردن خود می کند.

خلاصه مطالب و جمع بندی

برخی از طوطی ها به طور طبیعی به سمت آب کشیده می شوند و هر زمان که بتوانند، حمام می کنند. بنابراین، شما می توانید با استفاده از وان مخصوص طوطی یا یک ظرف آب بزرگ تر، شرایط حمام کردن را براشان مهیا کنید. اگر قبلاً این کار را امتحان نکرده اید، ببینید آیا طوطی شما خودش به حمام کردن علاقه دارد یا خیر.

همه طوطی ها – چه بزرگ و چه کوچک – باید به طور منظم حمام شوند. جمع شدن گرد و غبار، خاک، سلول‌های مرده پوستی و حتی پرهای شل شده روی بدن طوطی ها امری غیر معمول نبوده و با حمام کردن، تمامی این موارد از سطح بدنشان پاک می شوند. گرد و غبار و کثیفی می تواند به پر های آنها بچسبد و دامنه حرکت طبیعی آنها را محدود کند و حتی ممکن است منجر به عطسه و سرفه بیشتر آن ها شده و مشکلات تنفسی نیز ایجاد کند. بسته به شدت مشکل، ممکن است این گرد و غبار باعث وقوع واکنش های آلرژیک و خارش نیز بشوند.

برخی از صاحبان طوطی ها ممکن است تمایل داشته باشند که طوطی خود را هر روز حمام کنند، اما این امر ضروری نیست. بسته به کیفیت هوا و میزان فعالیت طوطی، احتمالاً می توانید تنها یک بار در هفته آن ها را حمام کنید، مگر آن که خودشان به حمام کردن علاقه بیشتری داشته باشند.

 

در صورتی که سوالات بیشتری در این باره دارید، می توانید با متخصصین ما در ارتباط باشید.

حمام کردن طوطی

نظر خود را به اشتراک بگذارید

برای ثبت امتیاز، روی ستاره مورد نظر کلیک کنید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد امتیازها : 0

اولین نفری باشید که امتیاز می‌‌دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
×
پیمایش به بالا