سنگ بینی طوطی

5
(1)

رینولیت یا سنگ بینی، به تجمع ضایعات در داخل بینی گفته شده که قوام سفت پیدا می‌کنند و ظاهری شبیه سنگ دارند.
در تصویر زیر، شما می‌توانید یک طوطی مبتلا به عارضه سنگ بینی را مشاهده کنید. در صورت عدم رسیدگی به موقع، ممکن است اندازه این سنگ ها به قدری بزرگ شود که ظاهر طبیعی بینی پرنده برای همیشه تغییر کند. معمولا پس از خارج سازی سنگ های بزرگ، سوراخ های بینی بسیار بزرگ تر از قبل شده و در اکثر مواقع مستعد بازگشت سنگ بینی نیز خواهند شد.

سنگ بینی طوطی
سنگ بینی شدید در کاسکو

آناتومی بینی طوطی

پرندگان، سوراخ بینی ندارند و به جای آن، ساختاری به نام nares دارند. اگرچه در بسیاری از فرهنگ های لغت، این کلمه نیز به سوراخ بینی ترجمه شده، اما تفاوت هایی در ساختار خود دارند. از مهم ترین آن ها، می‌توان به حضور یک بخش کراتینی به نام اوپرکولوم در ابتدای آن اشاره کرد.
به جهت ظاهر و جنس متفاوت اوپرکولوم نسبت به بقیه اجزای بینی، در برخی موارد ممکن است با اجسام خارجی و حتی سنگ بینی اشتباه گرفته شود و به همین جهت، کمک گرفتن از دامپزشک متخصص برای تشخیص این امر حائز اهمیت است؛ زیرا در صورت آسیب رسانی به اوپرکولوم خون ریزی شدیدی خواهیم داشت.

دلایل ایجاد سنگ بینی

عوامل مختلفی در بروز این عارضه نقش دارند. از مهم ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت های باکتریایی
  • عفونت های قارچی
  • کمبود ویتامین آ
  • ورود اجسام خارجی به داخل بینی
  • کیفیت نامناسب هوا
  • عدم رعایت بهداشت
  • تغذیه نامناسب

سنگ بینی طوطی
عارضه سنگ بینی در یک طوطی برزیلی

پیشگیری از ایجاد سنگ بینی

برای پیشگیری از ایجاد سنگ بینی، می‌توانید موارد زیر را رعایت کنید:

  • بالا بردن کیفیت هوا و تهویه محل زندگی پرنده، عدم استفاده از دخانیات و دیگر مواد حساسیت زا  مانند عطر، قرار ندادن قفس پرنده کنار شومینه، استفاده از فیلتر های تصفیه کننده هوا
  • جلوگیری از کمبود ویتامین آ که برای این امر، می‌توانید به جای استفاده بیش از حد از دانه های روغنی در جیره غذایی پرنده، از پلت های باکیفیت و میوه و سبزی بیشتر استفاده کنید. همچنین، استفاده از مکمل های ویتامینی نیز گزینه خوبی است.
  • از بین بردن تمامی باکتری ها و قارچ های موجود در محیط غیر ممکن است اما با رعایت بهداشت، می‌توانید احتمال انتقال آلودگی را به حداقل برسانید. شست و شوی روزمره ظرف های آب و غذا و زود به زود عوض کردن محتویات آن ها و شست و شوی زیره و حتی کل قفس با فاصله زمانی کوتاه از مواردی هستند که می‌توانند تا حد زیادی به عدم بروز عارضه سنگ بینی و حتی دیگر بیماری ها در پرنده شما، کمک کنند.
سنگ بینی طوطی
سنگ بینی شدید در اثر تغذیه نادرست و عدم رسیدگی به موقع

اگر طوطی شما سنگ بینی دارد، باید چه کاری انجام دهید؟

اولین و مهم ترین قدم بعد از مشاهده هرگونه عارضه این چنینی، مراجعه به دامپزشک متخصص است؛ زیرا اگر سنگ بینی به موقع خارج نشود و اندازه آن بیش از حد بزرگ شود، آسیب دائمی به اجزای داخلی بینی پرنده زده و به همین جهت، ممکن است در آینده دوباره دچار سنگ بینی شده و همچنین، احتمال بروز عفونت های سینوسی (سینوزیت) نیز افزایش خواهد یافت.

سنگ بینی طوطی
عارضه به جا مانده پس از خارج سازی سنگ بینی در یک کاسکو

نظر خود را به اشتراک بگذارید

برای ثبت امتیاز، روی ستاره مورد نظر کلیک کنید

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد امتیازها : 1

اولین نفری باشید که امتیاز می‌‌دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
×
پیمایش به بالا