سوختگی در پرندگان

0
(0)

پرندگان می‌توانند به سبب قرار گرفتن در معرض حرارت بالا و اجسام داغ، برق و مواد شیمیایی، دچار سوختگی درجه یک، دو و سه شوند که بستگی به شدت آسیب وارده دارد. در برخی موارد، ممکن است محل سوختگی به شکل قرمزی روی پوست خود را نشان داده و ترشح مایعات نداشته باشد. در دیگر موارد، ممکن است بافت ناحیه آسیب دیده رنگ پریده به نظر برسد.

سوختگی در پرندگان
سوختگی در ناحیه چینه دان قبل و بعد از عمل جراحی

پرندگانی که پرواز میکنند ممکن است به طور تصادفی در روغن داغ، آب جوش یا سطوح داغ داخل آشپزخانه فرود بیایند. محتمل ترین جایی که پرندگان دچار سوختگی می‌شوند، پاهای آن هاست. پرندگان همچنین در اثر گاز گرفتن سیم برق و یا از طریق تماس با مواد شیمیایی ممکن است دچار سوختگی زبان خود شوند. در دیگر موارد، پرنده ممکن است یک ماده غذایی داغ (مانند سرلاک) مصرف کرده که می‌تواند منجر به سوختگی در ناحیه دهان، مری یا چینه دان شود.

سوختگی ناشی از مواد شیمیایی، حرارت و الکتریسیته همگی در پرندگان امکان پذیر است و بسته به میزان آسیب بافتی، می‌تواند به عنوان سوختگی درجه یک، دو یا سه تجربه شود.

علائم سوختگی در پرندگان

اگر پرنده شما دچار سوختگی شود، ممکن است ناحیه آسیب دیده قرمز شده و دارای ترشح مایعات باشد. در موارد دیگر، بافتی که سوخته است رنگ پریده به نظر می‌رسد. سوختگی می تواند باعث شود پرنده شما دچار شوک شده و به سرعت دمای بدن خود را از دست بدهد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

  • قرمزی در ناحیه سوختگی
  • رنگ پریدگی شدید ناحیه سوختگی
  • افت دمای بدن
  • شوک

انواع سوختگی در پرندگان

انواع مختلفی از سوختگی وجود دارد که پرنده ممکن است آن ها را تجربه کند. اگر پرنده شما در اثر یک قرارگیری در معرض یک مایع داغ، آتش سوزی و یا با مواد شیمیایی دچار سوختگی شود، نسبت به زمانی که دچار سوختگی الکتریکی شود، به درمان متفاوتی نیاز دارد. مشاهده و تشخیص سوختگی الکتریکی دشوارتر خواهد بود و ممکن است در صورتی که پرنده سیم برق را گاز بگیرد یا بجود، رخ دهد. این نوع از سوختگی ممکن است روی منقار مشخص نباشد، اما آسیب را می‌توان در پس از معاینه دقیق پرنده یافت. همچنین، اگر شوک الکتریکی باعث پرتاب شدن پرنده شود، آسیب های خطرناک دیگری نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

دلایل سوختگی در پرندگان

دلایل سوختگی می‌تواند ناشی از فرود آمدن پرنده داخل یک مایع داغ یا تماس با وسایل آشپزخانه، خوردن غذای داغ، قرار گرفتن در معرض ماده شیمیایی سوزاننده و یا تماس با سیم برق باشد.

سوختگی در پرندگان
سوختگی در پرندگان

تشخیص سوختگی در پرندگان

هنگامی که پرنده شما دچار سوختگی شده باشد، باید فوراً او را نزد دامپزشک ببرید. دامپزشک متخصص، پرنده شما را معاینه می کند و میزان آسیب بافتی که او تجربه کرده است را تعیین کرده و بهترین روش درمانی برای پرنده شما را ارائه می‌کند.

درمان سوختگی در پرندگان

اگر پرنده شما به دلیل تماس با مایع داغ، آتش یا مواد شیمیایی دچار سوختگی شد، می‌توانید اولین اقدام درمانی را با شستشوی ناحیه سوخته با آب جاری خنک (نه سرد) به مدت ده تا پانزده دقیقه شروع کنید. انجام این کار باعث توقف سوزش، کاهش تورم و کاهش دمای پوست پرنده شما میشود و آسیب بافتی را به حداقل می‌رساند. سپس میتوانید محل سوختگی را با پانسمان کرده و با گاز استریل بپوشانید. اما توجه داشته باشید که در صورت تجربه سوختگی، به خصوص در موارد سوختگی درجه سه، باید فورا به دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید و خود درمانی، گزینه خوبی نیست.

بهبودی و ریکاوری سوختگی در پرندگان

سوختگی در پرندگان

توجه داشته باشید که مهم ترین عامل، رساندن هرچه سریع تر پرنده به دامپزشک است. اما چند نکته مهم که می‌بایست از آن ها اجتناب کنید عبارت اند از:

  • پرهای پرنده را نکَنید و سعی نکنید مواد زائد را از پوست سوخته او خارج کنید
  • از مواد چرب مانند پماد و کِرِم روی محل سوختگی استفاده نکنید
  • روی محل سوختگی یخ قرار ندهید
  • تاول ها را نترکانید
  • پرنده را در حوله یا پتو نپیجید، زیرا ممکن است پوست نواحی سوخته به آن ها بچسبد

مهم است که طبق توصیه دامپزشک متخصص، در درمان پرنده خود ثابت قدم باشید، زیرا بهبودی سوختگی در بسیاری از موارد امری زمان بر است. همچنین، ویزیت مجدد برای بررسی روند بهبودی نیز توصیه شده تا تمامی تمهیدات لازم جهت بهبودی وضعیت پرنده شما صورت بگیرد.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

برای ثبت امتیاز، روی ستاره مورد نظر کلیک کنید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد امتیازها : 0

اولین نفری باشید که امتیاز می‌‌دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
×
پیمایش به بالا