چگونه از چاق شدن طوطی جلوگیری کنیم؟

0
(0)

طوطی‌هایی که در منزل نگهداری می‌شوند، به اندازه آن هایی که در طبیعت هستند روی تغذیه خود کنترل ندارند و طبق مواد غذایی که ما در اختیار آن ها می گذاریم و شرایطی که برایشان فراهم می سازیم، به زندگی خود ادامه می دهند. حال این موضوع، می تواند موجب داشتن عمر طولانی و سالم پرنده شده و یا در مواردی با سهل‌انگاری، مشکلاتی برای طوطی ایجاد شود که در طبیعت هیچ گاه درگیرشان نمی شوند که یکی از آن ها، چاقی است.

در ابتدا، مهم است تا طبق شرایط پرنده و محل زندگی اش، تغذیه مناسبش را تامین کنیم. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانند به ما برای تعیین رژیم غذایی بهتر کمک کنند:

  • طوطی که پرواز می کند، 20 برابر بیشتر از طوطی که در طول روز یک جا می نشیند به غذا نیاز دارد.
  • طوطی هایی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند نسبت به همتایان خود در محیط های گرم تر، به انرژی بیشتری نیاز دارند.
  • پرنده های ماده که در دوره تولید مثل هستند، نسبت به طوطی های دیگر انرژی بیشتری مصرف می کنند.

بنابراین، یک طوطی جوان و در حال رشد که در منطقه ای سرد تر زندگی می کند، انرژی بسیار بیشتری نسبت به یک طوطی بالغ و غیر باروری که به تنهایی در یک قفس کوچک در محیطی گرم نگهداری می شود، مصرف می کند.

چگونه از چاق شدن طوطی جلوگیری کنیم؟

از کجا بفهمم طوطی من چاق شده است؟

وقتی نوبت به بررسی چاقی یا عدم چاقی پرنده می‌رسد، دسترسی به آن امری بسیار مهم است!  برخی از پرندگان ممکن است دستی نبوده و به اینکه توسط انسان لمس شوند عادت نداشته باشند، اما قضاوت درباره اضافه وزن داشتن پرنده بدون معاینه بالینی امری بسیار دشوار است، زیرا چربی در بخش هایی از بدن پرنده تجمع می یابد که معمولا با پر پوشیده شده اند.

مشکلاتی که به خاطر چاقی به وجود می آیند چه هستند؟

عفونت پا

بامبل فوت یا پودودرماتایتیس، به التهاب یا عفونتی گفته می شود که در کف پا به وجود می آید و عوامل مختلفی روی آن اثر می گذارند. هنگامی که پرنده درگیر این مشکل شود، پوست پا در ابتدا قرمز شده و دچار التهاب می شود و در صورت پیشرفت، ممکن است دچار زخم و عفونت شده و در موارد شدیدتر، پرنده پای خود را از دست بدهد.

اولین علائمی که ممکن است متوجهشان شوید، تورم مفاصل پا یا انگشتان پا است. هرچه پرنده سنگین‌ تر باشد، وزن و فشار بیشتری بر روی پاهایش وارد می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد بامبل فوت می‌ شود.

پرواز کردن

اگرچه این امری بدیهی است، اما پرندگانی که پرواز می کنند، طبیعتا فشار کمتری روی پا های خود آورده و کمتر در معرض ابتلا به مشکلاتی همچون بامبل فوت هستند. همچنین، با مصرف انرژی بیشتر برای پرواز کردن، احتمال ابتلا به چاقی در آن ها کاهش می یابد.

اگر نگران این هستید که پرنده شما دچار بامبل فوت شده باشد، باید در اسرع وقت به دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید، زیرا پیشرفت این وضعیت پیش آگهی بدی دارد.

درمان های لازم برای اصلاح این عارضه شامل کاهش وزن، اصلاح نشیمن گاه و در موارد شدیدتر استفاده از دارو های موضعی و یا خوراکی است.

کلسترول بالا

تجمع کریستال‌ های کلسترول در زیر پوست که به زانتوماتوز معروف است، بیشتر در مرغ عشق های دارای اضافه وزن دیده می‌شود.

این عارضه معمولا در نوک بال ها دیده می شود و تورمی ایجاد می کند که به راحتی دچار خونریزی می شود. در برخی موارد شدید، قطع کردن نوک بال پرنده ضروری است و به همین جهت، جلوگیری از بروز این عارضه امری بسیار مهم است.

تجمع چربی

لیپوما، اصطلاحی است که برای تجمع موضعی چربی استفاده می شود و معمولاً در افراد دارای اضافه وزن دیده می شود. اگر چه این توده ها ظاهری ناخوشایند دارند، اما معمولا برای سلامت پرنده تهدیدی ایجاد نمی کنند.

زمانی که لیپوما به وجود بیاید، بعید است که صرفا با ورزش و استفاده از یک رژیم غذایی کم چرب از بین برود. بنابراین گاهی اوقات جراحی برای برداشتن آن ها انجام می شود.

آترواسکلروز، به تجمع چربی در دیواره رگ ها گفته می شود و در طوطی های متوسط ​​تا بزرگ شایع است.

به نظر می رسد که ابتلا به این عارضه در حال افزایش است و متاسفانه تشخیص آن آسان نیست. سرخرگ هایی که دچار آترواسکلروز شده اند، حالت الاستیکی (انعطاف) خود را از دست می دهند و باریک‌ تر می‌شوند؛ این امر می‌تواند علائمی مانند لنگش، سکته مغزی، مرگ ناگهانی به دلیل پارگی آئورت، آسیب زدن پرنده به پاهای خود و غیره را ایجاد کند.

احتمال ابتلا به آترواسکلروز با افزایش سن پرنده افزایش می یابد و اصلاح آن بسیار دشوار است.  یک نکته قابل توجه برای افرادی که کاسکو دارند این است که اگر چه چاقی و تجمع چربی در کاسکو ها نادر است، اما بسیار مستعد ابتلا به آترواسکلروز، به خصوص در سن بالاتر هستند.

چگونه از چاق شدن طوطی جلوگیری کنیم؟

دیگر مشکلاتی که ممکن است به خاطر چاقی ایجاد شوند

از دیگر مشکلاتی که در نتیجه چاقی در طوطی ها دیده می شود می توان به بیماری کبد چرب، نارسایی تولید مثلی و مشکلات رشد در جوجه ها اشاره کرد.

در برخی از پرندگان، افزایش وزن و تجمع چربی می تواند باعث فشار آوردن به کیسه های هوایی شود و در فعالیت های روزمره پرنده اختلال ایجاد کند.

پرندگان چاق در پرواز کردن و فرود آمدن مشکل دارند و برای نرهای چاق، ممکن است جلب توجه ماده و جفت گیری سخت باشد. علاوه بر این، تجمع چربی زیاد در ناحیه شکم نیز می تواند در جفت گیری اختلال ایجاد کند.

چگونه جلوی چاق شدن پرنده خود را بگیریم؟

از مهم ترین عواملی که در افزایش وزن پرنده اثر می گذارد، رژیم غذایی است. جیره ای که پایه و اساسش بر روی دانه های روغنی و غلات باشد، به سبب میزان چربی بالا می تواند در افزایش وزن پرنده اثر بگذارد؛ به همین سبب، استفاده از غذا های متنوع و مواردی همچون میوه ها و سبزیجات امری الزامی برای جلوگیری از چاق شدن پرنده است.

همچنین، بالا بردن میزان تحرک پرنده نیز کمک شایانی به حفظ سلامتی و عدم چاق شدن آن ها می کند. پرندگانی که توانایی پرواز داشته باشند، انرژی زیادی را مصرف می کنند اما بسیاری از پرندگان خانگی به سبب کمبود فضای کافی و یا چیده شدن پر ها، پرواز نکرده و نیاز است تا به روش های دیگر، تحرک آن ها را بالا ببرید.

جهت اطلاع دقیق از وزن پرنده، می توانید با تهیه یک ترازو کوچک در منزل به صورت هفتگی پرنده خود را وزن کنید تا در صورت افزایش وزن، با تغییر رژیم غذایی و افزایش تحرک از چاق شدن آن ها جلوگیری نمایید.

 

در صورت داشتن هر گونه سوال و نیاز به راهنمایی بیشتر درباره تهیه رژیم غذایی مناسب، بالا بردن تحرک و کاهش وزن، می توانید با متخصصین ما در ارتباط باشید و با دریافت برنامه غذایی صحیح، از چاق شدن پرنده خود جلوگیری نمایید.

چگونه از چاق شدن طوطی جلوگیری کنیم؟

نظر خود را به اشتراک بگذارید

برای ثبت امتیاز، روی ستاره مورد نظر کلیک کنید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد امتیازها : 0

اولین نفری باشید که امتیاز می‌‌دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
×
پیمایش به بالا