۱۰ غذایی که برای طوطی ها سمی هستند

0
(0)

طوطی ها به طور معمول موجوداتی اجتماعی بوده و به همین دلیل، بسیاری از صاحبان آن ها به این موجودات دوست داشتنی اجازه حضور بر سر سفره غذا را می‌دهند. اگر چه این امر به طور کلی می‌تواند بسیار لذت بخش باشد و بر سلامت روانی پرنده نیز اثر مثبت بگذارد، اما باید در نظر داشت که بسیاری از غذا های معمولی که توسط ما مصرف می‌گردند برای طوطی سانان مضر بوده و حتی می‌تواند سبب مرگ آن ها بشوند. افرادی که از طوطی ها در منزل خود نگهداری می‌کنند، نیاز دارند تا غذا های سالم و سمی را شناخته و تغذیه پرنده خود را با دقت انتخاب کنند. در لیست زیر می‌توانید ۱۰ مورد از غذا هایی که در طوطی سانان ایجاد مسمومیت می‌کنند را مشاهده کنید:

۱. شکلات
کمتر فردی را می‌توان یافت که به شکلات علاقه نداشته باشد و اگرچه لذت میل کردن آن با اعضای خانواده امری عادی است، اما این ماده غذایی می‌تواند در طوطی ها ایجاد مسمومیت شدیدی کند. شکلات دارای نوعی ماده سمی به نام تئوبرومین بوده که برخلاف انسان، توسط بسیاری از حیوانات غیر قابل متابولیزه محسوب می‌شود. این ماده در چای و دیگر مواد دارای کاکائو نیز وجود داشته که با اثرگذاری بر سیستم گوارشی پرنده، باعث بروز اسهال و استفراغ شده و اگر این امر پیشرفت کند می‌تواند با اثرگذاری بر سیستم عصبی پرنده، سبب تشنج شده و در نهایت موجب مرگ او شود.
علاوه بر موارد ذکر شده، شکلات دارای کافئین نیز می‌باشد که در ادامه در مورد خطرات کافئین توضیح داده ایم.

۲. هسته سیب
سیب در کنار بقیه میوه های هم خانواده خود مثل گیلاس، آلبالو، هلو، زردآلو و گلابی، دارای مقادیر قابل توجهی از ترکیبات سیانید دار هستند. همچنین، با اینکه میوه هایی که برایتان نام بردیم به تنهایی برای پرنده بسیار مفید هستند، اما مراقب آفت هایی که در برخی مواقع روی پوست میوه حضور دارند نیز باشید. بهترین روش برای مصرف سیب در پرنده با کندن پوست آن و درآوردن تمامی هسته ها بوده و با انجام این روش، از سلامت طوطی خود پس از مصرف سیب و دیگر میوه ها، مطمئن می‌شوید.

۳. الکل
اگرچه که اکثریت افرادی که از طوطی و حتی دیگر حیوانات در منزل خود نگهداری می‌کنند، آنقدر مسئولیت پذیر هستند که به طور عمدی نوشیدنی های الکلی را در اختیار آن ها قرار ندهند، اما مواردی پیش می‌آید که پرنده هایی که در منزل آزاد هستند به سبب کنجکاوی ذاتی خود، به سراغ الکل رفته و همانند انسان، مصرف بیش از اندازه الکل می‌تواند باعث مرگ آن ها شود.
الکل باعث کاهش عملکرد بسیاری از اندام های داخلی پرنده شده و به همین جهت، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

۴. نمک
اگرچه که تمامی موجودات زنده به نمک برای ادامه حیات خود نیازمند هستند، مقادیر بالای نمک باعث ازدیاد سدیم در بدن پرنده شده که می‌تواند منجر به تشنگی بیش از حد، از دست دادن آب (دهیدراتاسیون)، مشکلات کلیوی و مرگ شود. به همین دلیل، باید مراقب مقدار نمک مصرفی طوطی خود باشید.

۵. آووکادو
تمامی بخش های میوه آووکادو، به خصوص پوست و هسته آن، می‌تواند منجر به بروز مشکلات قلبی و مرگ در پرندگان شود. علت اصلی ایجاد مسمومیت با آووکادو، ماده ای به نام پرسین (persin) بوده که با اثرگذاری بر عملکرد قلب، باعث ایجاد آریتمی قلبی و سکته و در نهایت مرگ می‌شود. اگرچه هنوز شک و شبهه هایی بر سر مقدار سمیت این میوه در پرندگان وجود دارد، اما احتیاط شرط عقل بوده و بهتر است که پرنده خود را تا حد امکان از آووکادو دور نگه دارید.

۶. قارچ
قارچ های خوراکی انواع مختلفی داشته و بسیاری از آن ها می‌توانند باعث بروز مشکلات گوارشی در پرندگان شوند. بسیاری از قارچ ها دارای توکسین های مختلفی مانند سیکلوپپتید ها، ژیرومیترین، اُرلانین، موسکارین، ایبوتنیک اسید، موسیمول، سیلوسایبین و حتی توکسین های ناشناخته ای هستند که برخی از آن ها حتی برای ما انسان ها نیز می‌تواند ایجاد مسمومیت کند؛ در مواقع بروز مسمومیت شدیدتر، با از کار انداختن کبد، سبب مرگ پرنده نیز شده اند؛ قارچ به صورت خام و پخته برای پرنده سمی بوده و به هیچ وجه اجازه ندهید تا از این ماده غذایی تغذیه کنند.

۷. برگ گوجه فرنگی
اگرچه گوجه فرنگی غذایی بسیار مفید و خوشمزه برای پرندگان محسوب می‌شود، برگ و ساقه و ریشه آن به شدت سمی بوده و هنگامی که قصد دارید از آن برای تغذیه طوطی خود استفاده کنید، مراقب باشید تا هیچ بخش سبز رنگی روی آن باقی نماند؛ زیرا این بخش ها دارای توکسین های بازی سمی مانند تومانین و سولانین بوده که می‌توانند بسیار سمی باشند. خود گوجه فرنگی نیز در مقادیر زیاد به علت خاصیت اسیدی بالا، می‌تواند مشکلات گوارشی به همراه داشته باشد؛ اما توکسین های سمی موجود در برگ و ساقه و ریشه آن بسیار خطرناک تر هستند.

۸. کافئین
نوشیدنی های کافئین دار مثل چای، قهوه و نوشابه همواره در تمامی خانه ها مصرف می‌شوند اما عوارض ناشی از این ماده در طوطی ها می‌تواند مشکلات بسیاری را به ارمغان بیاورد. بالا رفتن ضربان قلب، آریتمی قلبی، بیش فعالی و سکته قلبی از عوارض مهم و خطرناک این ماده در پرندگان محسوب می‌شوند.
در صورت علاقه مندی پرنده تان به نوشیدنی، آب میوه طبیعی بهترین گزینه برای او محسوب می‌شود و از نوشیدنی های کافئین دار دوری کنید.

۹. پیاز
مقادیر کم پودر پیاز و سیر باعث ایجاد مشکل خاصی در طوطی ها نمی‌شود، اما در صورت مصرف بیش از اندازه سبب ایجاد اسهال، استفراغ و دیگر مشکلات گوارشی خواهد شد. دلیل اصلی ایجاد این عوارض، ماده ای سمی به نام تیوسولفات بوده در جذب کلسیم توسط پرنده مشکل ایجاد کرده و به همین دلیل، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات استخوانی شده و در موارد شدید تر، در عملکرد قلب نیز مشکلات فراوانی را سبب شود.
همچنین، دیگر عارضه ناشی از مصرف پیاز باعث بروز نوعی کم خونی به نام آنمی همولیتیک شده که به علت بالا بردن تعداد فاکتور هایی به نام هاینز بادی و متموگلوبین در خون می‌باشد؛ در صورت ابتلا به این عارضه، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ نیز به دنبال آن پرنده را تهدید می‌کنند.

۱۰. لوبیا خام
لوبیای پخته در کنار دیگر حبوبات، برای بسیاری از طوطی ها به عنوان غذایی خوشمزه مصرف می‌گردند؛ اما لوبیای خشک و خام به علت دارا بودن دو توکسین سمی به نام های لکتین و همآگلوتینین، می‌توانند بسیار سمی باشند و سبب مرگ پرنده شوند.
بهترین روش برای مصرف حبوبات از جمله لوبیا، پختن آن بوده و تحت هیچ شرایطی اجازه دسترسی به لوبیای خشک شده را به طوطی خود ندهید‌.

نظر خود را به اشتراک بگذارید

برای ثبت امتیاز، روی ستاره مورد نظر کلیک کنید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد امتیازها : 0

اولین نفری باشید که امتیاز می‌‌دهید

2 دیدگاه دربارهٔ «۱۰ غذایی که برای طوطی ها سمی هستند»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
×
پیمایش به بالا